nuffnang adds

Friday, March 23, 2012

pencegahan selesema

Langkah-langkah untuk mengelak dari sakit demam dan selsema ...psss ingat ingat la orang lain masa bersin tu

Walaupun demam selsema tidak sampai ke tahap teruk sehingga mati.ia boleh melemahkan sistem imunisasi sehingga satu tahap tubuh badan kita tidak dlagi dapat menahan kuman yang lebih serius daripada menjangkiti kita.


1-Kerap basuh tangan
buktinya Pusat Penyelidikan Kesihatan Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) telah menjalankan kajian 400000 rekrut yang telah diarahkan untuk membasuh tangan mereka lima kali sehari. kajian tersebut mendapati rekrut mengurangkan penyakit berkaitan respirasi sebanyak 45 peratus.!!!!!


2-Tukar berus gigi anda setiap 3 bulan
. Korang fikir berus gigi tu dapat membersihkan gigi memang betol pun. Tetapi, setelah anda baru habis menggunakannya sejak kali pertama baru membelinya,ia akan menjadi tempat pembiakan untuk kuman.untuk penjegahan uyang lebih baik sedia berus gigi "spare"..untuk menggantikan berus gigi yang kita dah kita gunakan semasa sakit tadi..

 3-Menggunakan buku jari anda menggosok mata anda
  ibu jari kita semua ni kalu korang nak tahu , mempunyai kadar peratusan kuman yang rendah dibandingkan dengan jari jari yang lain.memandangkan purata setiap orang menggosok mata atau hidung atau mengusap muka 20 hingga 50 kali sehari.

 4-Biarkan Tingkap rumah atau bilik anda terbuka.
 kenapa?anda tak perlulah buka kesemuanya.Cuma satu atau dua buah tingkap bilik atau ruang dimana anda banyak menghabiskan masa disitu,Udara segar dapat masuk dan ...............pandai pandai la pikir.haha

5- Bersin dan batuk ke lengan dan tisu.
siapa yang pernah ajar anda untuk menutup mulut ketika bersin atau batuk adalah salah sama sekali.Itu hanyalah seumpapama anda letakkan berjuta-juta bekteria dekat tangan anda dima dapat disebarkan ke mana2 objek yang disentuh danjuga orang lain.Jadi lebih baik bersin ke pergelangan siku keraa sangat jarang kita menyentukh orang lain dengan siku antau pun mengunakn siku untu menggaru mata anda.

6- Minum yogurt banyak 2